دانش سیاسی

شنبه, ۶ تیر ۱۳۹۴، ۰۵:۱۷ ب.ظ

جنبش‌های اسلامی در قفقاز

محدوده جغرافیایی

قفقاز، ناحیه‌ای در مرز آسیا و اروپا میان «دریای خزر» و «دریای سیاه» است که رشته‌کوه قفقاز در آن واقع است. قفقاز از نظر سیاسی به دو بخش قفقاز جنوبی و قفقاز شمالی تقسیم می‌شود. شمال رشته کوه قفقاز یه «قفقاز شمالی» و جنوب آن به «قفقاز جنوبی» موسوم است. هم اکنون رشته کوه قفقاز، مرز روسیه با سه کشور آذربایجان و گرجستان است.

برای دیدن در ابعاد بزرگتر، بر روی تصویر کلیک کنید

الف. جنبش‌های قبل از فروپاشی شوروی

2. جنبش صوفیان

زمینه

زمینه جنبش­های اسلامی در این مناطق را باید در دو عامل جستجو کرد: (1) احساسات دینی؛ (2) احساسات ضدروسی. طریقت صوفیه از قرن نوزدهم در این مناطق رواج یافت و به­ویژه طریقت نقشبندی منسوب به بهاءالدین نقشبندی نقش مهمی در وحدت مردم این سامان داشتند.

 

رهبران و تاریخچه

جنبش­های صوفیان به این صورت بوده است که هر امامی، رهبری جنبش علیه قوای روسیه را بر عهده می­گرفته است و پس از شکست یا مرگ، امام دیگری جانشین وی می­شده است.

نخستین جنبش صوفیان به رهبری یکی از امامان نقشبندی به­نام شیخ منصور شکل گرفت. وی، تکالیف دینی را با علائق ملی درآمیخت و بعدها ادعای نبوت و دریافت الهام از جانب خداوند کرد، هرچند در پایان عمر آن را انکار کرد. وی با پیروزی­های نظامی متعدد در برابر روسیه در چچن و داغستان از اعتبار و شهرت خوبی برخوردار شد، ولی در نهایت در یکی از جبهه­ها به­نام قبارطه به­دلیل عدم همراهی مردم آن سامان شکست خورد و به قلعه­ای پناه برد و پس از دستگیری به سن­پترزبورگ برده شد و گفته می­شود به­دلیل بیماری درگذشت.

شیخ محمد افندی یراقلری از دیگر رهبران صوفیان در مبارزه با روس­ها بود که از کاریزمای خاصی برخوردار بوده است و جنبش او با نام «مریدیه جنبش» از مهم­ترین جنبش­های صوفیان بوده است. گفته می­شود وی مریدان فراوانی داشته است و روس­ها با دقت تحولات جنبش مریدگرایی را دنبال می­کردند. با افزایش فشار روسیه، مسلمانان چچن از حمایت وی امتناع کردند و با مرگ قاضی محمد، این مرحله از قیام پایان یافت. پس از وی حمزه بیک جانشین شیخ محمد افندی شد و نه در میان صوفیه از شهرت و اعتبار لازم برخوردار بود و هم نه در میدان نبرد موفقیتی به دست آورد. پس از وی شیخ شامل به­دلیل مشکلات پیش­رو به مذاکره با روس­ها متمایل شد، اما پس از عدم حصول نتایج مورد نظر به گزینه مقاومت روی آورد و پس از تثبیت قدرت خود در چچن، متوجه داغستان شد و هرچند عمر پیروزی­های وی بسیار کوتاه بود[1]، اما گفته می­شود که در سال 1845 جنبش نقشبندی در قدرتمندترین شرایط قرار داشت. پس از پایان جنگ کریمه که میان روسیه و عثمانی به­همراه متحدان اروپایی، ارتش روسیه با محاصره و حمله به قلعه­های امام شامل، توانستند وی و خانواده­اش را دستگیر کنند و به دربار امپراتور روس بفرستند. در نهایت هم با گروگان گذاشتن همسر خود اجازه حضور در مراسم حج را دریافت کرد و در مدینه درگذشت. با مرگ وی تقریبا جنبش نقشبندی خاتمه یافت، زیرا پس از اشغال داغستان به­وسیله روس­ها، اقدامات علنی نقشبندی­ها به فعالیت­های زیرزمینی تبدیل شد و رهبران آن یا به سیبری تبعید شدند و یا گریختند.[2]

 

ایدئولوژی

رهبران نقشبندی در پی آمیختن احساسات دینی با علائق ملی و وطنی بودند و از این طریق مردم را به جهاد با روسیه دعوت می­کردند. در میان امامان نقشبندی تنها امام شامل، آخرین رهبر جنبش نقشبندی را می­توان به­عنوان کسی که به­دنبال تغییرات اساسی بود نام برد. اصلاحات حکومتی و تحدید قدرت نخبگان، ایجاد نظام اداری منظم و کارآمد، طرح مفهوم شهروندی و لزوم پاسخگو بودن حاکم در برابر رعایا، اصلاح نظام مالی، اصلاح مسائل نظامی و امنیتی و ایجاد ساختار منظم برای نیروهای نظامی را می­توان از اقدامات اساسی وی نام برد. در کنار این، تعمیق ایمان را نیز مورد تأکید قرار می­داد و آن­طور که گفته­اند وی در اوج قدرت خود به استبداد و خودکامگی متمایل نشد.



[1]. 1840: تصرف چچن، 1859: سقوط جنبش و دستگیری

[2]. محمدرضا حاتمی و مرتضی بحرانی، همان، ج:5، صص: 46 - 50

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی